![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 01:00 ч.
Изложбата на Сара К. Хан (Sarah K. Khan) в BRIC представя уникален поглед върху историята на непокорните жени, комбинирайки различни медии като керами ...
|


![]()
Калейдоскоп
Поколение Z променя колекционирането на изкуство и предмети, съчетавайки идентичност и инвестицииПоколение Z отделя значителна част от своето богатство за колекции – 26 процента, което е най-високият дял сред всички поколения. Докладът подчертава, че докато предишните поколения, като бебешките бумери, харчат най-много за класическо изкуство и антики, поколение Z доминира в много други сектори, включително луксозни чанти и колекционерски обувки. Когато младите колекционери са запитани какво планират да купят, 41 процента от тях посочват антики, 40 процента – бижута, а около една трета планират да закупят часовници, дизайнерски произведения и колекционерски вина или спиртни напитки.
Daniela Stauffer
| 23 Октомври 2025, 20:35 ч.
![]()
Според ново проучване, проведено от Art Basel и UBS, поколението Z променя начина, по който се възприема колекционирането на изкуство и предмети. Докладът, публикуван в четвъртък, показва, че за младите колекционери изкуството, спортните обувки, цифровите активи и дизайнерските предмети съществуват в единна линия, която отразява тяхната идентичност, а не само инвестиционни цели. Поколение Z отделя значителна част от своето богатство за колекции – 26 процента, което е най-високият дял сред всички поколения. От тази сума, 56 процента от разходите им отиват за колекционерски предмети, което значително надвишава средното ниво от 41 процента при всички високооблагодетелствани индивиди. Техните покупки не приличат на традиционни музейни каталози, а по-скоро на списъци с желани предмети от начина на живот: лимитирани спортни обувки, луксозни чанти, автомобили, часовници и спортни активи, комбинирани с цифрови и генеративни произведения на изкуството. Докладът подчертава, че докато предишните поколения, като бебешките бумери, харчат най-много за класическо изкуство и антики, поколение Z доминира в много други сектори, включително луксозни чанти и колекционерски обувки. Тази промяна в категориите отразява ново разбиране за колекционерството, където изкуството е в синхрон с дизайна и луксозните стоки. Когато младите колекционери са запитани какво планират да купят, 41 процента от тях посочват антики, 40 процента – бижута, а около една трета планират да закупят часовници, дизайнерски произведения и колекционерски вина или спиртни напитки. Интересът към декоративното изкуство и дизайна, които преди са били считани за периферни, също нараства, особено сред най-младите възрастови групи. Цифровото изкуство, което преди е било на ръба, сега става основополагащо. Според проучването, 48 процента от колекционерите планират да купят картини, следвани от скулптури с 37 процента. Поколение Z проявява най-силен интерес към скулптурите, като 40 процента от тях планират да придобият такова произведение. Докладът също така отбелязва, че 23 процента от колекционерите, които планират да купят изкуство през следващата година, искат да придобият цифрово произведение, което е нараснало от 19 процента през 2024 г. и достига 26 процента сред поколение Z. Цифровите произведения сега представляват средно 13 процента от колекциите, което е значителен ръст в сравнение с 3 процента през 2024 г. Общото впечатление е, че подходът на поколение Z към колекционирането е социален, перформативен и самореферентен. Изкуството за тях е част от начина, по който изразяват своя вкус и идентичност, а не просто нещо, което да закачат на стената. Според доклада, 51 процента от колекционерите са направили покупки чрез Instagram, без да видят произведението на живо, а 35 процента са купили директно, чрез линкове в платформата. Тази промяна в начина на колекциониране показва, че бъдещето на арт пазара не вижда граница между произведение на изкуството и ограничена серия спортни обувки. Според проучването, моделът на поколение Z – част инвеститор, част куратор, част инфлуенсър – може да представлява истинска парадигматична промяна в колекционирането.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Важните новини на NRD2 за 23.10.2025 г.
|
![]() |
Аксел Роуз обяснява гнева си на сцената в Аржентина след технически проблеми
|
![]() |
Лорънс Фишбърн изрази желание да изиграе професор Ксавие в новия филм за X-Men на Marvel
|
![]() |
Шон Комбс пострада в затвора, близък приятел разкри детайли за нападение с нож
|
![]() |
Ромeo Бекъм и Ким Търнбул отново заедно след раздяла, Търнбул опроверга слуховете за Бруклин Бекъм
|
![]() |

Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия |

Сара К. Хан представя изложба за непокорни жени в BRIC до 23 декември
|
![]() |
Кармън Арготе представя изложба, посветена на шивачите в Питцър Колидж
|
![]() |
Андрю Уайет възстановява "Светът на Кристина" в MoMA след дълга консервация
|
![]() |
Важните новини на NRD2 за 23.10.2025 г.
|
![]() |
Семейна германска компания използва обира в Лувъра за маркетингова кампания
|
![]() |